فراسوی رشد آرمان زمین

faraz color (2)

آینده حمل‌ونقل

آینده حمل‌ونقل

آینده حمل‌ونقل به چه شکل خواهد بود؟

الکس مورا درباره آینده وسایل نقلیه درحال‌توسعه خبر می‌دهد. بشریت از زمان سفر با اسب پیشرفت زیادی کرده است، اما وقتی به آینده حمل‌ونقل شهرها می‌نگریم، بسیاری از ما هنوز در قرن 18 توقف کرده‌ایم. ما هنوز آینده خیابان‌های خود را مملو از وسایل نقلیه چهارچرخ تصور می‌کنیم؛ چرا که برای اکثر خودروسازان و شرکت‌های حمل‌ونقل، پیروی از وضع موجود سود بیشتری در پی دارد. مدل‌های تجاری آن‌ها، حتی برای نوآوران آینده مانند تسلا، به آشنایی رانندگان نسبت به نگهداری و خدمات به‌روز بستگی دارد.

مقررات موجود و فرآیندهای سیاسی دست‌وپا گیر باعث شده است سازندگان و برنامه‌ریزان شهری اندیشه خود را محدود کنند که چرا ، بدون سال‌ها مذاکره، نوآوری تقریباً غیرممکن می‌شود. درنتیجه، ما پایه‌های آینده حمل‌ونقل را در صورتی ایجاد میکنیم که مشکلات امروزی بحرانی شوند.

از تدابیری که می‌توان اندیشید؛ رویکرد جدیدی از حمل‌ونقل است که مدل وسیله نقلیه چهارچرخ را کنار گداشته که بسیار فراگیر شده است. با نگاهی به برخی از پیشرفته‌ترین وسایل نقلیه در جهان امروز، می‌توانیم مفهوم خودرو را گسترده تر در نظربگیریم. بر این اساس، در مورد حمل‌ونقل چهار پیش بینی زیر را می‌توان انجام داد .

  1. خودروها کوچک‌تر خواهند شد.

تولید خودروهای مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی در سراسر جهان رو به افزایش بوده است، این روند به دلیل پایین آمدن قیمت بنزین افزایش‌یافته است؛ اما با توجه به منابع محدود سوخت‌های فسیلی، تولیدشان با محدودیت روبه‌رو است. هرچه به جلو پیش برویم، حمل‌ونقل شهری شخصی تحت سلطه وسایل نقلیه منفرد خواهد بود.

در سال 2015، تویوتا آزمایش وسایل نقلیه برقی سه‌چرخ (i-Road) خود – که شبیه یک موتورسیکلت محصور است و فقط شاید یک مسافر کوچک را بتواند در خود جای دهد – در شبکه ایستگاه‌های اشتراکی در توکیو را شروع کرد. این پروژه در حال حاضر در ژاپن، کشوری با ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی بیشتر نسبت به پمپ‌بنزین، در حال گسترش است. همچنین، کشور ژاپن در تلاش برای تبدیل‌شدن به اولین کشوری است که پذیرای سیستم حمل‌ونقل هوشمند است. مقامات دولتی تا آنجا پیش رفته‌اند که سعی در ایجاد ایستگاه‌های شارژ بین‌المللی استاندارد خودرو دارند.

  1. در پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه، جابه‌جا کننده‌های تک‌نفره وجود خواهد داشت.

در دهه‌های بعدی، دوچرخه‌ها هنوز بخش بزرگی از وسایل حمل‌ونقل ما در مناطق شهری را تشکیل خواهند داد؛ اما درحالی‌که بسیاری از مردم به دلایل سلامتی از دوچرخه‌ها استفاده می‌کنند، فناوری‌های جدید ممکن است بر آن‌ها پیشی بگیرد و راه‌های بهتری برای طی کردن مسافت‌های کوتاه در داخل شهرها را ارائه دهند. در آینده، وسایل نقلیه تک‌سرنشین بسیار کم‌وزن‌تر از دوچرخه، اسکوتر (scooter) یا سگوی (Segway) ایجاد خواهند شد که تقریباً فضای یک فرد را به خود اختصاص می‌دهند. بدون نیاز به دستگیره فرمان یا پارکینگ، آن‌ها در پیاده‌روها، مناطق آسفالت و مسیرهای دوچرخه‌سواری می‌توانند عبور کنند.

  1. حمل‌ونقل تنها به معنای جابه‌جایی ما نیست بلکه این موضوع در مورد انتقال وسایل موردنیاز ما نیز خواهد بود.

امروزه بسیاری از مردم از خودرو استفاده می‌کنند، زیرا آن‌ها نیاز به حمل‌ونقل مواد غذایی، لوازم کار، تجهیزات ورزشی و … دارند. در آینده، از ربات‌های چرخ‌دار کوچک استفاده خواهیم کرد که می‌توانند نیازهای ما را برطرف کنند، مانند گیتا (Gita). گیتا یک رباط خدمتکار است که با اپلیکیشن تلفن همراه پیاگیو (Piaggio) کار می‌کند و در کشور ایتالیا آزمایش‌شده است. گیتا توسط گروهی از متخصصان ایجادشده است که در تلاش‌اند تا تصور کنند چگونه می‌توان از خیابان‌ها بهتر استفاده کرد. ما قادر خواهیم بود تا رباط‌های خدمتکار را طراحی کنیم تا خودمختار حرکت کنند و وسایل موردنیاز ما را بردارند و به مقصد موردنظر برسانند.

  1. وسایل نقلیه خودران (self-driving) از طریق شبکه اشتراک‌گذاری داده‌ها به‌کاربرده می‌شوند.

در حال حاضر، چه چیزی مانع از داشتن یک سیستم حمل‌ونقل گسترده خودران می‌شود؟ زیرساخت‌های قدیمی نه فقط خیابان‌های قدیمی، بلکه شبکه‌های ضعیف داده سدی در مقابل گسترش سیستم حمل‌ونقل خودران می‌باشند. در حال حاضر تعداد انگشت‌شماری از اتومبیل‌های خودران و هزاران هواپیمای بدون سرنشین در حال استفاده هستند؛ اما در آینده نزدیک میلیون‌ها وسیله نقلیه خودران به همراه سایر فناوری‌های جدید وجود خواهند داشت و همه آن‌ها می‌توانند با یکدیگر و با ما ارتباط برقرار کنند. شبکه‌های سریع، قابل‌اعتماد و گسترده­ی داده مانند 5G و Super WiFi با شبکه‌های آنتن در مقیاس بزرگ و فناوری‌های میلی‌متری موج باید ساخته شوند تا حجم عظیمی از داده‌های موردنیاز را در خود جای دهند.

در حال حاضر، هیچ کشوری در جهان زیرساخت‌های لازم برای ایجاد چنین جریانی از داده را ندارد. شبکه‌های پیشرفته درحال‌توسعه هستند و شرکت‌هایی مانند کوالکام (Qualcomm)، نوکیا (Nokia) و سامسونگ (Samsung) در حال آزمایش میدانی هستند و سعی می‌کنند تا قبل از سال 2030 دست‌آوردهایشان را در دسترس قرار دهند. در صورت آماده شدن، آن‌ها قطعاً چگونگی زندگی و رفت‌وآمد ما را تغییر می‌دهند.

 

 منابع:

https://ideas.ted.com/the-future-of-transportation-is-already-here/